Mire eljut egy szervezet oda, hogy szemléletformáló programokban gondolkodik, valószínűleg sok fejlesztési fázison keresztül ment már. Alapvető fontosságú, hogy az alábbi kérdésekre egyértelmű igennel tudjon válaszolni a menedzsment, mielőtt egy ilyen programba belevág.
- Felmértünk objektíven, a munkát végzők aktív bevonásával minden veszélyt, kockázatot, mely az egyes tevékenységek (rutin és nem rutin) során felmerülhet?
- Megtettünk minden óvintézkedést annak érdekében, hogy a feltárt kockázatokat kontrolláljuk, elfogadhatóvá tegyük?
- Valóban gyakoroljuk a veszélyek csökkentésénél a kollektív védelmek elsőbbségét az adminisztratív és egyéni védelmekkel szemben?
- Vannak hatékony gyakorlataink a veszélyek észlelésére?
- Vannak hatékony jelentési csatornáink, melyeken keresztül a dolgozók jelezhetik észrevételeiket, problémáikat?
- Biztosak vagyunk abban, hogy a feltárt problémák okait pontosan, elegendő mélységben és körültekintéssel állapítjuk meg?
- Nézzük meg az utolsó 20-30 balesetjelentést (remélhetőleg elsősegélynyújtásnál nem súlyosabbak!), és azok kivizsgálási, nyomonkövetési dokumentumait! A megelőzés érdekében meghatározott akciók minden esetben tartalmaznak a rendszereinkre vonatkozó fejlesztési pontokat?
- Vannak a szervezetben a biztonsággal főállásban foglalkozó kollégáinkon kívül olyan dolgozók, akikre a biztonsággal kapcsolatos feltárások, programelemek szervezése, kivitelezése, a dolgozói észrevételek begyűjtése, a meghatározott akciók kivitelezése során számíthatunk? A biztonsági teljesítmény soha nemcsak a főállásban ezzel foglalkozó szakember(ek)t méri. Sokat számít a szakember szakmai felkészültsége, hozzáállása, kommunikációs készsége, de a vállalat vezetésének, a menedzsmentnek a témában elkötelezettsége, felkészültsége sokkal nagyobb mértékben határozza meg a vállalat ezirányú teljesítményét.
- Van hatékony nyomonkövető rendszerünk, mely biztosítja, hogy a feltárt problémákra hozott akciók megvalósulnak, és kellően hatékonyak is?
- Felkészültünk arra, hogy amennyiben a program során olyan tényeket tárnak fel a dolgozók, melyeket eddig nem ismertünk, de ezek megoldása nem tűr halasztást (pl. nagy kockázattal járó munkafolyamatok, helyzetek), azokat elfogadjuk, kivizsgáljuk, és rövid időn belül hatékonyan reagálunk rá? Ilyenek a legjobb szervezeteknél is vannak, mert vannak látens hibalehetőségek, de ezeket kezelni kell, mert ha nem jól reagáljuk le ezeket azonnal, az egész program elveszítheti komolyságát.
Hát, akkor vágjunk bele!